1. Elke medewerker wordt bewust vanuit een positieve houding benaderd.

2. Iemand die zich ziek meldt, heeft meestal een reden om zich ziek te melden. De oorzaak voor een afwezigheid is echter niet altijd medisch.

3. Medische controles blijven mogelijk, maar worden enkel uitgevoerd ter objectivering en door controleartsen die onze kwaliteitsvoorwaarden onderschrijven.

4. Medewerkers en werkgevers hebben dezelfde belangen: organisaties moeten goed en rendabel functioneren (dit noemen wij het interne solidariteitsbeginsel).

5. Er wordt een openheid gecreëerd om op een positieve manier het verzuimprobleem te bespreken.

6. Correcte en duidelijke procedures worden nageleefd.

7. Elke medewerker verdient het om op éénzelfde, consequente en objectieve manier te worden benaderd.

8. Elke stakeholder in de organisatie wordt betrokken (dus niet enkel HR).

9. Medewerkers die zich niet aan de procedures houden, worden hierop aangesproken op een respectvolle en objectieve manier.